maanantai 24. kesäkuuta 2013

Palvelumuotoilu ja tapahtumat kirjastossa

Otsikon aiheesta puhui sekä Juha Tuulaniemi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta että Mikkelin kaupunginkirjaston johtaja Virpi Launonen, joka kertoi Mikkelin kirjastossa kokeiltua: tapahtumia ja asiakaspalautteiden viesteja.

Olennaista on, tuottaako kirjasto arvoa asiakkaalle. Tämä edyllyttää asiakkaan tarpeiden , arvojen ja toiminnan motiivien tuntemusta.
Kirjaston sisäisten prosessien kehittäminen tukee asiakasrajapinnassa olevaa henkilöstöä.
Paras brändi muodostuu asaikkaan kanssa vuorovaikutuksessa, eikä sitä voi yksipuolisesti tarjoilla asiakkaalle.

Case Mikkeli
Mikkelin kirjastossa on yritetty kuunnella asiakasta ja saada asiakkaat kertomaan mielipiteensä kirjastosta ja sinne haluamistaan palveluista monin eri tavoin. Tässä muutamia muistiinmerkittyjä esimerkkejä:
- valokuvat kirjastosta - peukutusäänestys-
- Mitä häh? -kampanja
- kohderyhmä nuoret koulussa: ryhmähaastattelut - kirjastossako hiljaisuus?
- tietokirjojen uusi järjestys Kalevankankaan kirjastossa nuorten asiakkaiden logiikan mukaan
- unelmien kirjastossa - mitä siellä olisi? piirtäen
- sarjakuvapäivä, gossip- muotipäivä, mangakurssi
- nuoret toivoivat kirjailijatapaamisia (!), muusikkotapaamisia
- nuorten mielestä kirjastossa on liikaa kirjoja, kaivattiin suosituksia - esille nostettujen hyvien kirjojen hylly
- pelikonsoleista kirjastossa mielipiteet jakaantuivat
- kaivattiin nuorille ohjattua tekemistä
- lasten iltapäivätoiminta
- kirjastofoorumi senioreille päiväkeskuksissa
- pikapalaute: helmet eri värellä, kortit: mutru ja hymy

Asiakkaat asettavat laatukriteerit kirjaston palveluille!

Tapahtumia järjestettäessä on mietittävä ensin, miksi niitä järjestetään.Viekö tapahtuma kirjaston toimintaa eteenpäin tai liittyykö se toimintaan? Nämä määräävät sisällön. Kenelle tapahtuma on suunnattu - se määrää markkinointia.
Resurssit on arvioitava (oma työ, yhteistyökumppanit)
Hyvästä suunnitteleusta huolimatta tapahtuman imago voi olla haavoittuva. Tapahtuma on projekti, jonka onnistuminen on - opiksi ottaen - arvioitava jälkikäteen.
Tapahtumatuotannosta kirjastoisissa puhui Terttu Kortelainen Oulun yliopistosta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti