Kävin jo viikko sitten hiekkalaatikolla, vaikka nyt vasta sinne ohjattiin. Sain wikisivun tehtyä ja luin Steward Maderin ohjeita kokousten tehokkaaseen hallintaan. Hän suosittaa wikiä kokousten valmisteluun tietojen saatavuuspaikkana, vastuuttamiseen ja myös kokousten jälkikeskusteluihin ja tiedon edelleen välittämiseen. Tämä auttaisi pitämään kokoukset lyhyinä ja tehokkaina. Mader totesi, että kukaan ei pidä kokouksista, joten juuri siksi ne on pidettävä tehokkaina ja aloitettava ajallaan.
Maakuntamme lehdessä, Ilkassa, oli tänä aamuna Sarianne Kelton kirjoitus Tampereen yliopistossa tehdystä tutkimuksesta wikin käytöstä suomalaisissa yrityksissä. Tutkimuksen tekijät Jani Henriksson ja Teemu Mikkonen olivat todenneet wikiä pitempään käyttäneiden yritysten pitävän sitä hyödyllisempänä kuin vähemmän aikaa käyttäneet. Kuinka ymmärrettävää: uuden työkalun sisäänajo kestää ehkä vähemmän kuin minulta pyörän keksiminen, mutta hetkessä ei käy sekään. Yllätys ei liene sekään, että IT-yrityksissä käyttö oli muiden alojen yrityksiä yleisempää. Suurimmaksi wikien ongelmaksi haastatellut yritykset nimesivät liian harvoin tapahtuvat tiedon päivitykset. Tutkimukseen oli haastateltu Suomen 50 suurinta yritystä, joista neljäsosa käyttää työntekijöiden itse kokoamaa wikiä.
Eilisessä Mese-keskustelussa kurssiwikiä suunniteltiin kurssimme osallistujien yhteydenpitoon, kun opinnot eivät pidä enää yhdessä. En todella olisi arvannut kyseisen tiedonlähteen mahdollisuuksia näin monipuolisiksi ennen aiheeseen tutustumista. Tarvitseeko viiden kirjastotyöntekijän työyhteisö wikiä? Voisi toki käyttää. Jos tieto kulkee hyvin asiakaspalvelusta ja jopa vuorosta toiseen, ei tieto kulje enää yhteistoimintaalueen muihin kirjastoihin joka iikalle. Tärkeinpänä mahdollisuutena pitäisin kuitenkin yhteydenpidon vielä etäämmälle muihin kirjastoihin ja tiedon välittymisen ilman sähköpostin kääntelyitä ja uusia jakeluja. Eihän jokaisen todellakaan tarvitse keksiä pyörää.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Kauniit iirikset (?)ja vihreät sivut!
Pyöränkin keksit taas - onnittelut!
Wikit - apuvälineitä kaikkiin tiedonkulun ongelmiin?
Esitetyt käytännöt pätevät kaikkiin kokouksiin.
Iirikset matkakuvia, kun olen omalta pihaltani onnistunut kukat hukkaamaan. Mukavaa, että pidät, Miiri, sinäkin vihreästä. Minulle siitä on tullut tärkeä väri. Kurssiwikiin on ainakin tullut kurssin arvioita ja uusia kurssilaissivuja.
Intran lisäksi wiki vaikuttaa pätevältä välineeltä ulospäin tiedottamiseen. Minnesotan yliopiston kirjastohenkilöstön sivusto oli toimivannäköinen kokonaisuus ja näyttää toimivan sekä intrana että tiedotuskanavana ulospäin. Haaste on tosiaan se, että koko organisaatio ottaa wikin käyttöön.
Tarvitseeko viiden työntekijän yhteisö wikiä- pohdit, kyllä vaan sanoisin. Olen huomannut, että kun kuljemme vuorosta toiseen, ristiin ja lomalle, tieto katoaa milloin millekin sivupolulle. Lippusia ja lappusia siellä täällä. Aina joku poissa palaverista. Yhteinen sähköinen tekstimuotoinen ilmoitustaulu lainaustiskissä jo helpotti asiaa huomattavasti, mutta aion kyllä kokeilla tätä wikiä juuri sisäiseen tiedonkulkuun.
Mikäli opettajat saisi vielä osallistumaan niin laajemmat koko hallintokunnan osastopalaverit sujuisivat tehokkaammin ja tasa-arvoisemmin.
kiitos vain vinkistä viittaamaasi tutkimukseen. Sisäänajo minkä tahansa uuden käytännön kanssa tosiaan vie aikaa - muistakaamme se.
Lähetä kommentti