tiistai 3. kesäkuuta 2008

Merelle

Finnjetin ensimatkoja kaivelin, kun jo romuttamolle ollaan laivaa pistämässä:


Merenkulkijoiden alkavan lakon vuoksi Finnjet laskettiin vesille etuajassa 28. maaliskuuta 1976. Koska hinaajatkin olivat menossa lakkoon, ei laivaa olisi saatu lakon aikana siirrettyä. Vesillelasku oli koruton ja juhlaton tapahtuma. Wärtsilään Helsingin uuden telakan rakennusallas täytettiin vedellä ja alus hinattiin varustelulaituriin. Ruotsalainen alihankkija ehti viime tingassa korjata väärin asennetut säätölapaiset potkurit.
Ensimmäinen neljään päivän koematka alkoi 9. joulukuuta 1976. Finnjetin päällikköönä oli Carl Sviberg ja koeajopäällikkönä jäänmurtaja Urhon päällikkö Tom Artela. Helsingistä alus lähti 1. maaliskuuta 1977 Kielin telakalle pohjan maalaukseen ja sieltä 14. pääivää laiturikokeisiin Travemündeen. Finnjet oli melkoinen kuuluisuus, sillä aluksen saapumista seurasi 5 000 katsojaa.



Wikipedia-projektin osanottajat, "GTS Finnjet," Wikipedia, , http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=GTS_Finnjet&oldid=4886270


Lähteinä oli mainittu Helsingin Sanomat ,Navigator ja Suomen Merenkulku 1977. Tämä löytyi tekstihaulla, kuten suurin osa muistakin hakemistani asioista, vaikka joissakin asioissa sisäisten linkkien kautta eteneminen on tarpeen (Hildegard Bingeniläisen luostari). Vieraskieliset linkit eivät paljonkaan paljastaneet juuri tässä kerrotuista asioista, vaan keskittyivät tekniseen tietoon aluksesta.

Olen myönteisesti yllättynyt näistä Wikipedian luotettavuustyökaluista. Tähän asti olen vain etsinyt lähteitä sivun alareunasta.

1 kommentti:

lauranau kirjoitti...

Ah, mahtavan lakonisesti sanottu: "Vesillelasku oli koruton ja juhlaton tapahtuma."
Finnjet on selvästi intohimoja herättävä aihe kun wikipedian artikkelia on niin ahkerasti editoitu. Katsoin mielenkiinnosta ensimmäisen suomenkielisen wikipedian artikkelityngän vuodelta 2004, http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=GTS_Finnjet&oldid=13899
- se oli pistetty suurimmaksi osaksi englanninkielisenä julki.