Kaksi ihanaa päivää on takana. Olin töissä. Olin sanatöissä. Oli hauskaa.
Marlee tuli tiistaiaamuna kaheksan laukun kanssa ja sitten tuli kaksitoista opetuslasta ja harrastimme sanailoittelua. Olen yrittänyt saada paikkakunnan lapsille sanataidekoulutusta aikaan, mutta en ole saanut tarpeeksi osallistujia aiemmin. Nyt meni vähän ylikin, mutta homma pysyi silti kasassa.
Marleen laukuissa oli hattuja ja huiveja, joista tuli ulkoista rekvisiittaa oudoille ammateille, joita Sanaseikkailun paikallistelevisio esitteli. Marleen toisissa laukuissa oli runokirjoja ja muita kirjoja, Ilmarin ihmelääkettä ja Kärpäslätkää, joista tuli siemeniä muodonmuutoksille ja rytmileikeille. Lapset olivat innolla mukana, syntyi piirroksia ja upeita runoja, talotarinoita, kirjaintarinoita, kirjatarinoita ja muita kirjoituksia.
Marlee olisi hyvin tullut toimeen ilman minua lasten kanssa, mutta minä olin opissa. Haluan tulla sanatädiksi minäkin. Ei minusta välttämättä tule sellaista aurinkoista huutomerkkiä, kuin Marlee on. Aion kuitenkin panna saamani ideat kiertämään. Paikkakunnan lapsille tarjotaan syksyllä lisää sanan ja kuvan harjoituksia aidon kuvataiteilijan kanssa.
Ihmettelen, että Marlee ei ole yhtään saita ideoistaan. Päinvastoin: hän antoi lisää niitä käyttööni, kun ei kaikkea ehditty parissa päivässä kokea. Hattuvaihtareissakin taisin olla saavana osapuolena. Tietenkin läänintaitelijalta odotetaan paljon, mutta päivien anti tuntui aivan ylenpalttiselta.
Olen jo oppinut vaeltamaan kirjakassien kanssa kyläkouluilla ja eläkeläis-reservi-leijonien kokoontumisissa, mutta nyt alkoi kirjapaimentolaisen elämä hattupussi kainalossa. Se on taatusti ihanaa elämää ja sanailoja on syytä levittää ja jakaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
On ihana lukea tekijöiden ajatuksia omasta työstään ja uudesta innostuksesta. Lapset ovat kiitollisin kohderyhmä. Palaute on suoraa ja välitöntä. Onnea jatkolle!
Itsekin olin eilen kyläkoulussa kirjailijan mukana sanataiteilemassa. Kirjailija (Sinikka Vuola) veti runopajan isommille ja minä 1-2 -luokkalaisille. Teimme runoja kolmella kirjaimella ( niin vasta lukemaan opettelevatkin voivat osallistua) ja lausuimme niitä ääneen tuolilla seisten. Olipas hauskaa. Loppu huipentui kun yksi eka-luokkalainen keksi jutun idean ja esitimme kaksistamme kokonaisen tarinan itse keksimällämme kielellä. Poika oli aivan huippu! Olipas energiaa tehdä ostotukitilaluksia loppu iltapäivä.
Lähetä kommentti